czwartek, 22 maja 2025

Recenzja Ominous Ruin „Requiem”

 Ominous Ruin

„Requiem”

Willowtip Rec. 2025

Są tacy, którzy, gdy tylko zobaczą, że napisałem tekst o Ominous Ruin, będą wiedzieli co zawiera. Oj, panowie, czasem można się trochę zdziwić. No ale nie w tym przypadku. Po co w ogóle sięgnąłem po techniczny, brutalny death metal? Trochę z sentymentu, bo swojego czasu pierwsze krążki Origin czy Wormed chwilę pokręciły się w moim odtwarzaczu. (Czytaj dalej...)

Recenzja Derhead „Irrational II”

 Derhead

„Irrational II” E.P.

Brucia Records 2025

Zawieruszył mi się gdzieś głębiej w skrzynce mailowej ten materiał, bo jego premiera, jak na razie wyłącznie w wersji digital, miała miejsce dziesiątego kwietnia, ale co się odwlecze to nie uciecze. Przesłuchałem te dwa nowe kawałki tego solowego projektu z Włoch i muszę stwierdzić, że Derhead sztywno się trzyma swoich założeń na awangardowy black metal, choć nieco je na tej epce rozrzedził poprzez, jak mi się zdaje, większe natężenie melodyką, która w tych dwóch kompozycjach wiedzie prym i nadaje im sporo emocjonalnego napięcia. (Czytaj dalej...)

Ostatni zespół zespołów na Summer Dying Loud

 

Gotowi na finalne ogłoszenie 16. edycji Summer Dying Loud?
Przed Wami 15 kapel, które uzupełnią jeden z najmocniejszych składów SDL w naszej historii!

Zaczynamy od potężnego Carcass, finalnego headlinera, który pojawi się na scenie w czwartek! Carcass to zespół - pomnik. Inspiracja dla większości istniejących na świecie kapel z nurtu death grindu i praojcowie melodyjnych odmian death metalu!

Gdy w Anglii formował się Carcass, za oceanem budził się grindcore’owy potwór - Terrorizer! Gdy dowiedzieliśmy się, że jest szansa by odwiedzili Summer Dying Loud koniecznie chcieliśmy by zagrali tego samego dnia co Carcass, bo wiemy, że lubicie sporty ekstremalne, a obok takiego combo nie da się przejść obojętnie!

Kończącym death-metalowym kopniakiem w tej serii ogłoszeń jest Cancer Official Band. Dowodzone przez Johna Walkera komando jest świeżo po wydaniu nowego albumu. “Inverted World” zbiera bardzo dobre recenzje na całym świecie, a fakt, że w tym roku przypada 35 lat od wydania kultowego debiutu “To The Gory End” gwarantuje nam idealny set koncertowy!

Z kolejnego ogłoszenia cieszymy się szczególnie, bo nie ukrywamy, że Cult of Luna byli na naszym radarze od lat! Kochamy ten epicki eksperyment muzyczny, jakim raczą nas od początku tego wieku. Z każdą kolejną płytą odkrywamy na nowo kult riffu oscylujący między sludge i post metalem ale często wybiegający w atmosferyczne ostępy elektroniki. Ich koncert to będzie epokowe wydarzenie, które zapamiętacie na lata!

Teraz trzymajcie się mocno. Co najmniej tak mocno, jak mocno brzmią blasty Inferno.
Po raz pierwszy w historii będziecie mieli okazję doświadczyć Terrestrial Hospice na żywo. Bezczelny i pierwotny black metal, którego do tej pory mogliście słuchać jedynie z genialnych albumów i epek pojawi się na jedynym, wyjątkowym koncercie podczas SDL.

Gdyby było jeszcze mało elitarności, na ekskluzywny koncert podczas Summer Dying Loud zaprasza grecki Acherontas, który właśnie wydał kolejny, genialny album, “Νekyia - The Necromantic Patterns”.

Black metalową, niezbyt świętą trójcę, zamyka nasz lokalny, łódzki, Odium Humani Generis. Piewcy rozczarowania i upadku. Ich najnowszy, wydany przez Malignant Voices album "Międzyczas" spotkał się z bardzo dobrym przyjęciem i sporo namieszał w licznych podsumowaniach muzycznych 2024 roku.

Nic co łódzkie nie jest nam obce, dlatego z tym większym zadowoleniem zapraszamy na koncert JUDE! Zespół pojawił się w pierwszej połowie lat 90. Od początku szokował muzyką, wyglądem i zachowaniem, skrajną odmową przyporządkowania się regułom jakiejkolwiek sceny. Zbyt dzicy i destrukcyjni by pasować do schematów akademickiej muzyki noise czy też do gustów sceny eksperymentalnej, zbyt antymuzyczni by zyskać szerszą akceptację wśród słuchaczy piosenek.

Więcej nieoczywistej muzyki? Proszę bardzo. Mortiis - legenda dungeon synthu i industrialu zaszczyci nas swoją obecnością ze specjalnym setem koncertowym.

Wracamy na polską scenę. A tu z jednej strony JAD tuż po premierze nowego albumu “Odwet”, z drugiej Dom Zły, który jeszcze nie rozpakował walizek po bardzo udanej trasie z Zeal&Ardor. Na dokładkę dostajemy z liścia od Backhand Slap bo bardzo lubimy panczurowe hardcory oraz GASH FAITH poruszający się w estetyce industrial metalu - intensywny, bezkompromisowy i głęboko zakorzeniony w brzmieniach takich projektów jak Scorn, Godflesh, ale też daleko wykraczający poza klasyczne ramy gatunku.

Na wyjściu z dzisiejszej, finałowej serii ogłoszeń mamy jeszcze do zaprezentowania dwie kapele. Jedna z Krakowa, druga z Chicago. Ta z Krakowa to Wąż, połączenie progresywnych metalowych riffów, stonerowych groove’ów i psychodelicznych ambientów. Panowie z Chicago to Texas Toast Chainsaw Massacre, ostry jak piła łańcuchowa, crossoverowy thrash metal z nutą humoru, niosący sceniczne zniszczenie w najlepszym amerykańskim stylu!

Znacie już 51 zespołów, które odwiedzą nas w tym roku podczas Summer Dying Loud! Podział kapel na dni oraz bilety jednodniowe pojawią się 27 maja!

Karnety cały czas dostępne:
Karnet i Karnet z polem: https://sklep.ebilet.pl/afkr/482729585058775041
Pole: https://sklep.ebilet.pl/afkr/482729585058775042
Parking: https://sklep.ebilet.pl/afkr/482729585058775043

The Abyss Awakens II

 

The Abyss Awakens II nadchodzi!
Po udanej pierwszej edycji, która odbyła się 29 marca 2025 w łódzkim klubie Wooltura, muzycy zebrali się w tym samym składzie i tym razem pod naszymi uspicjami, tym razem atakują Warszawę! Gościć nas będzie niezastąpiony 2KOŁA, Pub Motocyklowy!

Przyjdźcie zobaczyć cztery obiecujące zespoły młodej blackowej i deathowej sceny!

Zagrają dla Was:
♦ Agonia
♦ Wieczny Mróz
♦ Cursed Darkness
♦ Necrocranivm

Singiel od MYR

 

MYR, a new force in black metal, have unleashed their new single, "Saturnine Child," and announced their debut album, "Helvegen", set for release on 20th June 2025.

Watch the music video to “Saturnine Child” created by Grupa 13 (Behemoth, Amon Amarth etc): https://www.youtube.com/watch?v=xAOGKk3GRpk

Listen to the single via all streaming services: https://bfan.link/myr-saturninechild

"Helvegen" is the creation of Svartan and TZommer, two seasoned figures from the metal community. MYR delivers a sound that is both raw and melodic, drawing deeply from the wellspring of Scandinavian legends and the traditions of Northern black metal.

Based in Norway, MYR is more than just a band; it's an immersive experience into the dark and untamed spirit of Northern black metal. "Helvegen" is a haunting exploration of mysticism and darkness, invoking the brutal intensity of the Nordic wilderness. Fans of Satyricon, Bathory, and Dissection will find a kinship in MYR's sound. The album captures the unyielding force and mysticism of classic black metal, blended with a contemporary melodic sensibility.

"Helvegen" was mixed and mastered by the renowned Tore Stjerna at Necromorbus Studio in Sweden, known for his work with Watain, Mayhem, and Tribulation.


"Helvegen" track list:
1. December Coma
2. In Perpetum
3. Brennt
4. Røkkr
5. Saturnine Child
6. Naraka
7. Proch
8. Tungsten
9. Kaldr

Zapowiedź nowego ENTRAILS

 


Swedish death metal veterans Entrails are back with a new studio effort titled "Grip of Ancient Evil", to be released on 18th July via Hammerheart Records. The album's first single, "Wings of Death", is now available to stream on our YouTube channel and all streaming platforms.

Listen to "Wings of Death" here: https://youtu.be/4iVxYHfL_Eo

Following the acclaimed release of An Eternal Time of Decay, Entrails dug deeper into the grave to conjure up their darkest and most savage material to date with their eighth full-length album, Grip of Ancient Evil.

In addition to honouring all its promises of brutality, the LP also features a number of surprises, including guest vocals by Per “Hellbutcher” Gustavsson (Friends of Hell, Nifelheim) on the song 'Inner Demon' and some intriguing acoustic passages.

Fronted by relentless leader Jimmy Lundqvist since the band's rebirth 15 years ago, Entrails have gone on to bless the European death metal scene with hailed performances at cult festivals such as Netherlands Deathfest, Obscene Extreme Festival, Kill-Town Death Fest, and Hellfest.

In the finest tradition of Swedish old-school death metal, Entrails deliver another uncompromising homage to extreme music with this new ritualistic offering. If an unhealthy mix of HM-2 buzzsaw guitars, bludgeoning rhythms, and horror-drenched lyrics sounds like a delicacy, Grip of Ancient Evil should be right up your alley.

Tracklist:
1. Grip of Ancient Evil
2. Untreatable Decay
3. Skin ‘em All
4. Conquering the Unknown
5. Hunt in the Shadows
6. Fed to the Dead
7. Wings of Death
8. Graveyard Rising
9. Inner Demon
10. Insane Death
11. Consumed by Insects

Nowy RECORRUPTOR w lipcu

 

Time To Kill Records is proud to announce that "Sorrow Will Drown Us All", the third full-length album from Michigan-based death metal crew RECORRUPTOR, will be released on July 18th, 2025.

Marking a major milestone in the band’s evolution, this new chapter is a towering display of modern death metal - razor-sharp, relentlessly aggressive and deeply focused in its execution.

Crafted with unwavering dedication, "Sorrow Will Drown Us All" channels RECORRUPTOR’s signature blend of technical precision and crushing brutality into a tightly wound storm of riffs and bleak atmospheres.. Every track is built for maximum impact: no filler, no compromise. The result is an album that not only reinforces the band’s place in the contemporary death metal scene, but also expands their sonic reach with a darker, more mature intensity. Prepare for one of the most uncompromising releases of the year.

The first single "An Unnatural Lust" is available now:


​Tracklist:
1. Bathe in the Ashes of Heaven
2. Sorrow Will Drown Us All
3. Bearing the Befouled Spawn
4. Within the Vault
5. Urn of Verglas
6. Envenoming
7. An Unnatural Lust
8. Devoured by Centipedes
9. Insidious Rot
10. Putrid Aberration of Malevolent Divinity
11. Death at the Hands of His Image
12. Scourge of Prometheus (Ft. Enrico H. Di Lorenzo of Hideous Divinity)

EMINENTIA TENEBRIS zapowiadają czwarty album

 

On July 4th internationally, Antiq is proud to present Eminentia Tenebris' highly anticipated fourth album, Whispers of the Undying.

Antiq is a label dedicated to the fully coherent concept of making music through sound, image, video, and attitude. They have been putting their entire existence into it since 2009. Over the years, Antiq have been identified as producers of not only perfectly coherent lyrics and themes through music, but also conceptual art and, of course, the manufacturing of beautiful objects. The label tries as much as it can to work with French creators, and if possible, with the smallest and most serious structures.

In the meantime, hear the brand-new track "Echoes of Triumph" HERE at the Black Metal Promotion YouTube channel. Cover and tracklisting are as follows:


Tracklisting for Eminentia Tenebris' Whispers of the Undying
1. Forever Etched
2. Echoes of Triumph
3. The Great Betrayal
4. Beneath the Moon
5. Through Chaos and Shadow
6. Embers of Glory
7. Marching as One
8. Time's Cruel Reign

środa, 21 maja 2025

Recenzja Nightbearer „Defiance”

 Nightbearer

„Defiance”

Testimony Rec. 2025

„Defiance” to już trzeci album Niemców. Piszę „już”, bo jakoś drugi pełniak mi po drodze umknął. Nie żebym z tego powodu płakał. Debiut był przyzwoity, lecz do bólu przewidywalny. Zajrzyjmy zatem, czy coś się zmieniło. Niemcy grają szwedzki death metal. (Czytaj dalej...)

Recenzja Void „Horrors Of Reality”

 Void

„Horrors Of Reality”

Shadow Kingdom 2025

Na przestrzeni lat kapel o nazwie Void zdążyło nazbierać się bez liku, ale w tym przypadku chodzi o Amerykanów ze stanu Luizjana. Powstali w 2019 roku, nagrali kilka singli w wersji digital po czym, we własnym zakresie nagrali ten album. Pierwotnie ukazał się on w 2023, a teraz wydaje go we wszystkich możliwych formatach Shadow Kingdom. (Czytaj dalej...)

Debiut FLY! do odsłuchu

 


Today, Australian power rockers Fly! stream the entirety of their highly anticipated debut album, ...or Die!, at the New Wave of Traditional Heavy Metal (NWOTHM) YouTube channel. Set for international release on May 23rd via Dying Victims Productions, hear Fly!'s ...or Die! in its entirety exclusively HERE.

Nowy CREEPING FEAR za miesiąc

 


After two acclaimed EPs (Unleashed in 2013, World Execution in 2014), CREEPING FEAR reached a new level with their debut album, Onward to Apocalypse (2017), praised for its intensity and polished production. Their second album, Hategod Triumph (2021), mixed by Frédéric Gervais and mastered by Dan Swanö, confirmed their place among the rising stars of French death metal.

Creeping Fear's music is a surge of heavy riffs, relentless rhythms, and deep growls, in an abysmal atmosphere. Through somber lyrics, they explore war, the fall of civilizations, and the darkness of the human soul.

On stage, Creeping Fear delivers ferocious and immersive performances, leaving a lasting impression on French and European audiences. Now composed of Clément Ducouret, Gabriel Hammel, Matthias Biechler (bass), and Hector Hellgz (drums), the band continues its ascent and is ready to unleash their brand offering calls “Realm of the Impaled”.

Creeping Fear is the burning breath of the apocalypse in death metal: brutal, technical, and uncompromising. Devastating riffs, abysmal growls, and suffocating atmospheres - something between Immolation and Hate Eternal, prepare to dive into a masterful sonic chaos.




Trzeci album DEVILPRIEST w przyszłym miesiącu

 


Polish death metallers DEVILPRIEST will release their highly anticipated third album “Where I Am the Chalice, Be Thou the Blood” on June 27th 2025 via Nuclear Winter Records.

The first single “SNEGTH IER ARNES (The Words That Have Become the Effect)” is now streaming HERE.

Founded in 2015 by veterans of the Polish underground, DEVILPRIEST channels the spirit of early '90s death metal, shrouded in a conceptual veil of occultism and ritual. Their sound is technical yet relentlessly barbaric, precise yet full of unpredictable tempo shifts - hypnotic, suffocating and deeply meditative.

With the third full-length album “Where I Am the Chalice, Be Thou the Blood” DEVILPRIEST continues the concept of satanic enlightenment explored in previous works. This time, however, it is a journey to the origin of the left-hand path, where surrounded with complete darkness the flame of life burns. Meditation on the unspoken words that became the effect or on how to achieve full control over body and mind by forging the irresistible and unrestrained will.

What made previous albums unique has been taken to a level of expression previously unheard. Multilayered structures full of hypnotic pulsation intertwined with incredibly fast blast beats and dense, dissonant riffing set in motion a wheel that breaks the bones of the compassionates.

Recorded in winter 2024/2025 in mysterious locations. Mixed and mastered at No Solace.

Tracklist:
01 - He Is In Me
02 - Dragon of Blasphemy
03 - Unwavering In the Left Hand Path
04 - SNEGTH IER ARNES (The Words That Have Become the Effect)
05 - Channeling Into the Peerless Transgressiveness
06 - The Enmity Against the Grace
07 - The Prayer of Hell

Wznowienie WARGASM - "Why Play Around?"

 


Underground Thrash Metal classic finally available again!

Pre-order here:

Wargasm’s “Why Play Around?” is a criminally overlooked Thrash Metal masterpiece, now remastered and reissued again! Originally unleashed in 1988, this cult classic rips with razor sharp riffing, frenetic solos and vitriolic energy that easily rivals the Big 4!

From the neck snapping opener “Wasteland” to the molten assault of “Revenge” and the epic nine minute title track “Wargasm,” the Spillberg brothers (Rich & Barry) and Bob Mayo crafted a record that’s ferocious, technical and ahead of its time.

No filler. No compromise. Just pure, unfiltered Thrash Metal!

 


wtorek, 20 maja 2025

 


Relacja z koncertu Larmo / Thaw / Godflesh

 

16.05.2025 Warszawa, Progresja

Larmo / Thaw / Godflesh

 


Moja przygoda z Godflesh zaczęła się dość dawno, bowiem koło roku dziewięćdziesiątego ubiegłego stulecia, kiedy to znajomy podrzucił mi ich debiutancki krążek „Streetcleaner”. Była to wówczas muzyka dla mnie kompletnie nowa, może nie do końca  w klimatach ekstremy, której to wówczas poszukiwałem, jednak na tyle intrygująca, że materiał ten zainspirował mnie wkrótce do sięgnięcia po inne, klasyczne dziś industrialne wydawnictwa pokroju „Too Dark Park”, „Vae Solis” czy, przede wszystkim, „Eclipse” i „Disease”. I nawet jeśli rzeczony gatunek nadal nie jest dla mnie priorytetem, to jednak sentyment do niektórych wykonawców pozostał. Kiedy kilka lat temu zobaczyłem Godflesh na żywo podczas czeskiego Brutal Assault, przyrzekłem sobie, że w wersji klubowej też muszę ich sprawdzić, jak tylko nadarzy się ku temu okazja. Takowa właśnie miała miejsce w ostatni piątek, kiedy to brytyjscy weterani pojawili się w warszawskiej „Progresji”, na dodatek w towarzystwie Thaw, którzy muzycznym schematom się nie kłaniają. Nie było innej opcji jak tylko wsiąść w auto, i po trzech godzinach z haczykiem zameldować się w stolicy.

Wieczór otworzył jednak kompletnie mi nie znany Larmo. Nie sprawdzałem wcześniej co to takiego, licząc na przyjemną niespodziankę. Na scenie, za konsoletą, pojawił się facet z wąsem, i praktycznie od pierwszych minut kupił mnie po całości. Muzyka tego projektu to elektroniczny industrial, tyleż minimalistyczny co niesamowicie hipnotyzujący. Zapętlone sekwencje, przy ciężkich beatach, rozkręcały się bardzo powoli, a płynące w tle laserowe wizualizacje, obrazy zniszczonych miast, posplatanych dłoni, ludzkich i demonicznych postaci, graficznych improwizacji i cholera wie czego jeszcze, wprowadzały w tak silny trans, że można się było poczuć  niczym w gabinecie psychiatrycznym. Brzmienie ustawione było fantastycznie, tak, że żaden dźwięk nie błąkał się po, niemałej przecież, sali. W powietrzu czuć było nieprzeciętny ciężar i sączącą się chorobę, którą potęgowały wspomniane już, idealnie zgrane z dźwiękiem tła. Niemożliwym było oderwanie się od tego występu, nie tylko dlatego, że Larmo zagrał w zasadzie jeden, ponad półgodzinny kawałek (lub też umiejętnie połączył ze sobą wybrane sekwencje), ale przede wszystkim z powodu rosnącego z każdą minutą napięcia, którego ostateczną kulminację stanowiła eksplozja dźwięków zmieniająca się w soniczny chaos. Trzeba przyznać, że człowiek odpowiedzialny za Larmo to prawdziwy mistrz industrialnej ceremonii, na tyle uniwersalny i nie trzymający się zasad, że do swojego repertuaru wplótł nawet fragment „Reign In Blood”, że o samplach z powtarzanym „six six six”, nadającym całości nieco szatańskiego klimatu, nie wspomnę. Ze snu wyrwała mnie melodia pozytywki, lecz jeszcze przez dłuższą chwilę stałem w bezruchu, starając się zrozumieć, czego właśnie byłem świadkiem.

Po krótkiej przerwie, na scenie pojawili się panowie z Thaw. Przy okazji napomknę, że jeżeli chodzi o planowaną „czasówkę”, to można było tego wieczoru praktycznie nastawiać przy niej zegarek. Na ten występ też mocno ostrzyłem sobie zęby, bowiem chwilę temu, kiedy panowie grali u mnie na mieście, nie mogłem uczestniczyć w tamtym wydarzeniu z przyczyn niezależnych. Mając jednak w pamięci ich wcześniejsze koncerty, choćby u boku Furii, wiedziałem, że mogę się spodziewać czegoś dużego. Na tle wyświetlono wielkie, białe logo, które na późniejszym etapie zaszło czerwienią, i w blasku migających świateł na deski wyszło pięciu kolesi. Grając niemal w bezruchu, zaserwowali taki występ, że tylko przyklęknąć. Po raz kolejny perfekcyjnie ustawiony dźwięk powodował, że awangarda w wykonaniu sosnowiczan była prawdziwym przeżyciem, nie tylko cielesnym ale i duchowym. Przewalający się ciężar, nieustannie wibrujący w powietrzu, nawet podczas fragmentów ambientowych, bas, kosmiczne efekty i czarne sylwetki na białym tle… Znów zostałem przeniesiony gdzieś w inny stan świadomości, gdzie każdy pojedynczy dźwięk był niczym kolejna dawka narkotyku. Dodatkowo, koncert Thaw, idealnie zazębił się z Larmo, konkretnie w momencie, kiedy to ze sceny poszedł dłuższy numer elektroniczny (będący równoważnią dla bardziej blackmetalowych kompozycji, które to jakoś zawsze kojarzyły mi się ze wspomnianą wcześniej Furią, tylko inaczej pokombinowanymi). Nie tylko to było jednak wspólnym mianownikiem między obiema wymienionymi nazwami. Thaw także rozpędzali się z każdą chwilą, jakby celowo ułożyli set listę w ten sposób, by napięcie rosło jak w balonie i ostatecznie go rozerwało. Po raz drugi tego wieczoru zostałem zdmuchnięty z planszy, a przede mną był jeszcze przecież występ gwiazdy.

Pod sceną zrobiło się bardzo tłoczno, co dobitnie wskazywało, że nadszedł czas na Godflesh. Rozległ się syk, zapaliły się niebieskie światła i ponownie ze sceny uderzył industrialny beat, jakże dla Brytyjczyków charakterystyczny. Co prawda na samym początku wokal ustawiony został chyba ciut za głośno, co biorąc pod uwagę nałożone na niego efekty, powodowało, że  całość nieco się rozmywała, ale bardzo szybko niedociągnięcie to zostało skorygowane. Justin i Ben rozstawili się w skrajnej od siebie odległości, przez co można było odnieść wrażenie, jak byśmy oglądali przedziwny film w kinie niesamowitości. Wizualizacje wprowadzały w tematykę zrozumiałą chyba tylko dla fanów Lyncha, jednocześnie nie pozwalając oderwać od siebie oczu. A Godflesh grali powolnie swoje, niczym cyborgi, poruszając się mechanicznie, dzierżąc w dłoniach jedynie gitarę i bas. Po sali natomiast szalały białe strumienie światła, niczym poszukujące zbiegów reflektory. Panowie zagrali bardzo przekrojowo i bardzo… surowo. O ile ich twórczość w domowych pieleszach ma nieco cieplejszy wydźwięk, tak w tym przypadku całość zabrzmiała nad wyraz mechanicznie i antyludzko, co, przynajmniej w moim odczuciu, dodało ten muzyce jeszcze więcej mocy. Kiedy na ekranie zapłonął ogień, a muzycy zagrali „Like Rats”, myślałem, że dosłownie opuszczę ciało i przy dźwięku młoda walącego w jakieś żelastwo odpłynę do lepszego świata. Bez wątpienia był to występ na najwyższym poziomie, i kiedy wydawało się, że dobiegł końca, Brytole powrócili na scenę by odegrać dwa dodatkowe numery, chyba najcięższe z całego setu. Gdy wszystko ucichło, na ekranie pozostały już tylko płomienie. Panowie podziękowali, i… to już był naprawdę koniec. Nie można było jednak czuć niedosytu, gdyż Godflesh podarowali nam niezapomniane wspomnienia niemal półtoragodzinnego występu.

Podsumowując zatem. Wieczór szesnastego maja na zawsze pozostanie w mojej pamięci (cytując klasyka „Nie zapomnę go nigdy”). Raz, że brzmienie w przypadku wszystkich trzech aktów było niemal idealne, a dwa - oprawa wizualna. To był prawdziwy kosmos i mistrzostwo świata. Najlepszy przykład i dowód na to, że na koncerty się chodzi osobiście, a nie, słucha w domu albo ogląda w Internetach. Taka oprawa nie tylko pozwala cieszyć się koncertem w stu procentach, ale i osobiście, dogłębnie go przeżywać. Powiecie, że się rozczulam? Może i tak, bo był to dla mnie jeden z najlepszych koncertów ostatnich lat. I to przy zerowej ze wszystkich trzech stron konferansjerce. Zresztą nie jestem w tym przekonaniu osamotniony, bowiem towarzyszący mi shub niggurath też opuścił klub z rozdziawionym pyskiem.  Trzy zespoły, trzy różne wizje łączone wspólnym mianownikiem oryginalności i niesamowitego transu. Czy czegoś zabrakło? Merchu. Tylko jeden wzór koszulki Godflesh i jeden winyl, który zresztą wyprzedał się w oka mgnieniu, plus nieliczne pozycje zespołów pozostałych, to jednak trochę słabo. Liczyłem na więcej, ale narzekać z tego powodu nie będę. Dziękuję organizatorom za zaproszenie. Było warto ruszyć dupę. Wspaniały wieczór!

- jesusatan


Zdjęcia: Rafał Brzeziński / Svartheim.org

 

Recenzja Magyla „Kur Tavo Dievas Dabar?”

 Magyla

„Kur Tavo Dievas Dabar?”

Independent 2025

Ta litewska kapela wcześniej funkcjonowała pod nazwą The Faith Of Metztli, ale jako Magyla istnieją od 2021 roku, w którym to wydali swój debiut „Tebunie Tamsa”. Teraz powracają z drugim albumem, który zdaje się, że wydają własnym sumptem. Trochę mnie to dziwi, że nie znaleźli żadnej wytwórni, ponieważ black metal w ich wykonaniu jest na bardzo dobrym poziomie. (Czytaj dalej...)

Recenzja Grog „Sphere Of Atrocities”

 Grog

„Sphere Of Atrocities”

Hellprod Records /Murder Rec. (2025)

 


Portugalia nigdy deathmetalową mekką nie była. W zasadzie poza nieodżałowanymi Disaffected i Thormenthor trudno mi przywołać myślami jakiś zespół, który gdzieś realnie zaistniał w deathmetalowym światku. Wyjątkiem jest lizboński Grog, który działa na scenie nieprzerwanie od 1991 roku i właśnie wydaje swój piąty, pełny album w barwach szerzej niekojarzonej Hellprod Record. (Czytaj dalej...)

Nowy numer ANFAUGLIR

 


ANFAUGLIR was forged by US multi-instrumentalists Lord Bauglir and Griss as an exploration in storytelling through epic symphonic Black Metal. Based upon the works of J.R.R. Tolkien, the duo aim to match the source material's scope and grandeur with unique cinematic compositions which transport listeners directly to Middle-earth.

As a second portal into the monumental new album "Akallabêth", ANFAUGLIR unveil 'Part III: The Gift of Men', an excerpt from the larger composition 'The Rise of Númenor'. The piece begins with a solemn prelude which unfolds into wistful melancholy, before ascending toward a soaring orchestral crescendo in an immense convergence of grief and grandeur.

Listen via YouTube and Bandcamp:



Zaproszenie na koncert Starless Void i Volt Ritual

 


Zapraszamy na następną odsłonę cyklu Muzyczna Scena Jarzębiny. Zagrają dla Was Volt Ritual i Starless Void. Wstęp bezpłatny!
Volt Ritual - stoner / high voltage doom z Bielska-Białej.
Bielscy elektrycy-samozwańcy. Skład bez uprawnień na granie bez prądu. Uczestnicy wyrafinowanych polskich misji kosmicznych, podróżnicy przez eony i galaktyki, potrafią porywać tłumy.
Starless Void powstał na początku 2022 roku w Katowicach. Od samego początku i niezmiennie jego skład tworzą: Tomasz Jedziniak na wokalu (występujący także z Abnormal Sickness, Slaves of Evil oraz Hasselhoff Messerschmitt), Bartłomiej Czech na gitarze (wcześniej grający z Sandbreaker), Joanna Stebel na basie i drugim wokalu (występująca w nieistniejącym już Moulded Flesh oraz gościnnie w Digitus Medius) oraz Andrzej Bykowski (występujący w Brain Surgery oraz dawniej w Vanity Fair).. Twórczość grupy można określić jako okultystyczny death / doom metal.

Nowy SEXMAG do odsłuchu

 


Today, Polish total metallers SexMag stream the entirety of their highly anticipated debut album, Sexorcyzm, in advance of its release. Set for international release on May 23rd via Dying Victims Productions, hear SexMag’s Sexorcyzm in its entirety HERE at Dying Victims' Bandcamp.

Singiel od LIGHTS OF VIMANA

 


The new track by LIGHTS OF VIMANA, "Nowhere", is now streaming in exclusive premiere via No Clean Singing. This marks the second single from the band’s debut album, "Neopolis", out June 13th, 2025 via Dusktone.

Following the immersive first taste of their cinematic doom sound, "Nowhere" delves even deeper into the emotional and atmospheric core of the project, showcasing LIGHTS OF VIMANA’s ability to balance desolation and beauty with striking clarity.

Stream "Nowhere" HERE.

LIGHTS OF VIMANA is an atmospheric/progressive doom metal project that brings together three veteran forces of the extreme doom scene: Riccardo Conforti (Italy, Void of Silence) on drums and synths, Jeremy Lewis (US, Mesmur, Pantheist) on guitars and bass, and Déhà (Belgium, Slow, Cult of Erinyes) on vocals.


With "Neopolis", LIGHTS OF VIMANA craft a deeply cinematic and textural sound that diverges from the members' heavier roots, instead weaving together influences from Hans Zimmer, Porcupine Tree, and My Dying Bride.. The result is a sonic tapestry that is both immersive and emotionally stirring. Déhà’s predominantly clean, expressive vocals lend a raw, human element to the album’s brooding, futuristic soundscapes, while Conforti’s ambient synth layers and Lewis’s expansive riffs create a dynamic interplay of beauty and desolation.

The album paints a vivid portrait of a dystopian world - cold, vast, and haunting - where shimmering atmospheres meet the crushing weight of doom. It is a journey through collapse and transcendence, where every note feels like a flicker of light in the ruins of tomorrow.

Tracklist :
1. Nowhere - 14:10
2. Endure - 9:50
3. Real - 11:35
4. Neopolis - 4:26
5. Remember Me - 8:10

Kompilacja HESSIAN w lipcu

 

PRIMITIVE BLASPHEMOUS RAW BLACK METAL... 


MURDER RECORDS in co-operation with SOUTHERN SOUNDCLASH RECORDS and GUTS & BLOOD RECORDS has the honor to announce the next funeral ritual where the chaos reveals the sinister rotteness of HESSIAN, that echoes in the deepest abysses of the nefarious underworld and where the true spirit of Primitive Black Metal is forged in a raw way in the filthy gutters of hell.

HESSIAN are an unholy legion originating from Atlanta, Georgia that emerged in 2002 where they called themselves Madame Durant and were renamed in 2003 with the name Utuk Xul Commands Worship and in 2016 baptized again with rotten blood under the name HESSIAN that prevails to this day.

"Decades Of Desolation In The Underworld Of Darkness" is the title of the compilation that reveals HESSIAN's discography, which will include 18 profane hymns, keeping the original productions intact so as not to corrupt with clean or modern masterings the true essence of the infernal chaos that will be exposed in this CD release and where you can only find an extreme musical filth faithful to its origins, duly moldy with the odors of rotten sulfur that announce an abrupt death.

In this infernal pact where the blasphemous creatutas intend to reap with the blade of the bloodshed scythe all the celestial deities, transporting their mortal remains to be duly desecrated and deposited in the nasty coffins from the horrendous underworld, where all the demonic beasts will feed on the impure chaos, death, hate, desespair and aguish in this hellish noise feast.

We want to inform all those who are looking for well-produced music or who think they will find something beautiful and pleasant here, do not fool yourselves because this release is not for you, here you will only find sonic dirt duly desecrated with chaos and infernal noise where for an hour you will be duly tortured and tormented without mercy, where only the true rats of the musical sewer will survive to this sordid noise apocalypse.

Posers stay away far away...


RELEASE DATE July, 18th 2025

HMR176 | HESSIAN
"Decades Of Desolation In The Underworld Of Darkness"

CD Limited to 300 copies

Tracklist:

Infernal Racket Series (2002-2025)
01 - 2002 - "Part 3: Utuk Xul Commands Worship..." [04:00]
02 - 2016 - "Maxxout Demo Session #1..." [01:47]
03 - 2018 - "Sons Of Southern Darkness..." [01:02]
04 - 2024 - "Veil Of Night (Live Instrumental)..." [03:53]
05 - 2024 - "Black Magic Hunger... (Live Instrumental)..." [02:52]
06 - 2025 - "Sorcerer Of Pain..." (Live Rehearsal) [03:50]
07 - 2025 - "High Chant: Part 1..." [02:45]
08 - 2025 - "High Chant: Part 2" [03:41]
09 - 2025 - "Low Chant: Part 3" [02:47]
10 - 2025 - "Low Chant: Part 4" [03:38]
11 - 2025 - "Part 1" [04:01]
12 - 2025 - "Part 2" [04:08]

Sinister Singles E.P.
13 - 2024 - "Veil Of Night..." [03:56]
14 - 2025 - "Eternally Possessed By Utuk Xul (Full Intro / Outro Version)" [03:30]
15 - 2025 - "Blazing Sigils..." [02:45]
16 - 2025 - "Sorcerer Of Pain..." [06:20]
17 - 2025 - "Oblivion Beneath The Infernal" [02:42]
18 - 2025 - "Goetic Altars Of Obsidian" [02:07]

poniedziałek, 19 maja 2025

Recenzja Loathfinder “Broken Branches and Torn Roots”

 Loathfinder

“Broken Branches and Torn Roots”

Godz ov War 2025

Kurcze, nazwa Loathfinder tyle razy przewinęła mi się przez uszy na przestrzeni ostatnich kilku lat, że z zaskoczeniem przyjąłem fakt, iż materiał, który ukaże się za chwil parę pod banderą Godz ov War jest ich dopiero pierwszym pełnym albumem. Bo, nie będę oszukiwał, wcześniejsze dokonania zespołu, który to przecież działalność zapoczątkował już ponad dekadę temu, znam bardzo pobieżnie. (Czytaj dalej...)

Recenzja Warmoon Lord „Sancrosanct Demonopathy”

 Warmoon Lord

„Sancrosanct Demonopathy”

Werewolf Records 2025

Trzeci krążek Warmoon Lord to trochę taki wehikuł czasu, który przeniósł mnie do połowy lat dziewięćdziesiątych. Wtedy sporo było właśnie takiego nieokiełznanego black metalu, który niósł ze sobą małą nutkę atmosferycznego grania poprzez dodanie w odpowiednich momentach, niemalże symfonicznych klawiszy. Zanim ta forma rogacizny się zużyła było to coś, co w tamtych czasach mogło się podobać, gdyż stanowiło pewne odświeżenie gatunku. (Czytaj dalej...)

Split SICKRECY / DISTASTE już dostępny

 


Murder Records is honored to join forces with Flyktsoda Records, Global Help Records, Necro Records, Throne Of Lies Records, 7 Degrees Records, Helldog Records and Sickrec(y) to announce the vinyl release of the split 7'Ep with the Swedish band Sickrecy and the Austrian band Distaste, which is entitled "Man's The Leech / Oppressor: Salvatio", this release is OUT NOW on May 16, 2025.

Anyone interested in give the true supporting the bands or labels involved in this release should get in touch to be able to purchase their copy and give their support. For all the weaklings of the modern Underground and the digital age, you can listen on Youtube or Bandcamp and fuck yourself with your kind of empty support and modern meaningless Underground.

OUT NOW

HMR175 | SICKRECY (Swe) / DISTASTE (Aus)
"Man's The Leech / Oppressor: Salvatio"
Split 7'EP Red Vinyl
Grindcore

Sickrecy Side:
01 - Man's The Leech [02:29]
02 - Last In Line [03:27]

Distaste Side:
03 - Vater [01:31]
04 - Diarrhetorik [01:37]

Kolejny nowy numer TASSI

 


TASSI has unveiled a new chapter in their esoteric journey with the release of the single "怪想录 III", now available for streaming. Premiering ahead of the full-length "Idamon Novasah-Liva" - due out May 31st, 2025 via Dusktone - this track offers a haunting glimpse into the introspective depths of the project's ever-evolving vision.

With this highly anticipated chapter, TASSI continues its introspective and spiritual journey through a soundscape that blends post-black metal soundscapes and deep emotional storytelling.

Stream "怪想录 III" HERE.

Drugi singiel LUCILLE

 


Today, Polish thrashers Lucille reveal the new track "Dawn of Destruction." The track is the second to be revealed from the band's highly anticipated debut album, Dawn of Destruction, set for international release on June 20th via Dying Victims Productions. Hear Lucille's title track "Dawn of Destruction" in its entirety HERE at Dying Victims' official YouTube channel.

Don’t be fooled by their moniker: Lucille are 666% raw thrash attack with lyrics about doom, diseases, Satanic killers, and death in a post-apocalyptic world. This is their Dawn of Destruction!

In the meantime, hear the brand-new title track "Dawn of Destruction" HERE at Dying Victims' official YouTube channel. Also hear the previously revealed "Genetic Curse" exclusively HERE, courtesy of Deaf Forever magazine. Cover and tracklisting are as follows:


Tracklisting for Lucille's Dawn of Destruction
1. Desolate Winds [1:27]
2. Brand New World [6:37]
3. Genetic Curse [5:07]
4. Prophets of Disease [5:40]
5. Nightstalker [4:54]
6. Dawn of Destruction [3:50]
7. On Your Knees [4:44]
8. Thrash Resurrection [3:38]
9. Machine of Death [6:50]

Nowy EXECUTIONIST do odsłuchu

 


Gallagher (WV) - U.S. Thrash Metal quartet, Executionist, have released full-length debut album, Sacrament of the Sick, on CD and digital formats!


In the four years since the release of their debut EP, Executionist has sharpened the blades of its attack, both in terms of songwriting and performance!

Sacrament of the Sick is a monumental step forward from Executionist’s previous material. Improved production, performances, and writing have made the Executionist sound nearly unrecognizable compared to the band's debut EP, Destined for Destruction. Each track was meticulously crafted and poured over in Executionist’s home studio, and the final product shows that it was worth every ounce of attention. With a clear focus on melody and tighter songwriting, Sacrament of the Sick is a sonic journey sure to leave a lasting impact on the listener.

niedziela, 18 maja 2025

Powraca Prague Death Mass.

 

PRAGUE DEATH MASS V ANNOUNCED: 5 NIGHTS, 3 VENUES, 36 BANDS, AND A COSMIC FINALE IN A PLANETARIUM

One of Europe’s most revered underground black metal gatherings returns with its most ambitious edition yet

Prague, Czech Republic – May 2025 – After two years of anticipation, Prague Death Mass V is set to unfold over five unholy nights, marking the return of one of Europe's most respected and elusive underground black metal festivals. Running from October 29 to November 2, 2025, this milestone edition expands both in scale and vision, presenting 36 bands across three 3 venues, and culminating in a once-in-a-lifetime immersive experience at the Prague Planetarium.

Main Ritual: Oct 30 – Nov 1 at Křižík Pavilions (Prague 7 - Výstaviště)

A New Sanctuary for Sonic Devotion

The heart of the festival takes place over three nights at the Křižík Pavilions - a new, more spacious sanctuary for this black mass. True to its tradition of carefully curated lineups, Prague Death Mass V transcends genre orthodoxy while remaining anchored in the bleak roots of black metal. Attendees can expect performances from a potent international mix of established legends and cult obscurities:

ADVERSARIAL, ALTARS ABLAZE, ATTIC, AURA NOIR, BLACK OATH, BLASPHEMY, DEATH WORSHIP, DEATHLESS VOID, FUNEST, GAAHLS WYRD, HEADHUNTER D.C., HILD, MALHKEBRE, MORTUUS, NEPTUNIAN MAXIMALISM, PROFANATICA, SATURNALIA TEMPLE, SEKTARISM, SISYPHEAN, SOTHERION, SPITER, THE RUINS OF BEVERAST, THY ANTICHRIST, TORMENTOR, ULTIMA NECAT, VAFURLOGI, VARATHRON, VEMOD, VIANDE, VOMITVULVA

Ante-Liturgia: Oct 29 at Futurum (Prague 5)

A Ritual Reawakening in Familiar Shadows

The festival opens with Ante-Liturgia, a free warm-up event exclusively for full-festival ticket holders, held at the legendary Futurum Music Club - the same venue that hosted the iconic second and third editions of Prague Death Mass in 2013 and 2016. Featuring:

TÖRR (performing “Witchhammer” demo exclusively), FÍR (Netherlands), KVR (Germany), SILVA NIGRA (Czechia) and CIEŃ (Poland).

This night serves as a bridge between past and present, invoking the spirit of earlier editions while setting the stage for what is to come.

PLANETARIUM DEATH MASS: Nov 2 at Prague Planetarium (Prague 7)

A Cosmic Finale in Europe's Most Advanced LED Dome

In a fittingly transcendent close, Prague Death Mass V concludes with the Planetarium Death Mass, a highly limited post-festival ritual featuring MYSTICUM and VEMOD, both of Norway’s fame, within the Prague Planetarium - a venue equipped with Europe’s most advanced 8K LED dome system.

This exclusive audiovisual ceremony, limited to only 280 attendees, fuses live performance with cutting-edge immersive visuals, promising a ritualistic experience unlike anything previously witnessed on the continent.


TICKETING & INFO

Full-festival tickets grant access to Ante-Liturgia (Oct 29) and the three main nights (Oct 30 – Nov 1)
Planetarium Death Mass (Nov 2) requires a separate, limited-capacity ticket (for main festival goers only)

Tickets: